Liló
Liló
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Receptek
 
Tanulmányaim
 
Dolgozataok
 
Lilla esszéi
 
Kati írásai
 
Lilla versei
 
Segítséggel élők integrációja a társadalomba
Segítséggel élők integrációja a társadalomba : Dolgozat

Dolgozat

Liló  2007.04.09. 11:12

-

Segítséggel élők integrációja a társadalomban


„Amikor képes vagy arra,
hogy segíts az embertársaidon,
ez a „képesség” megszűnik pusztán
képesség lenni, és felelősséggé válik.”
(Adelle Davis)

Bevezetés

A kiírt pályázat témái közül azért választottam a sérült emberek beilleszkedési gondjaival foglalkozó témakört, mert néhány éve én is közéjük tartozom. Erősen motivált, hogy egy évig voltam a Pető Intézet tanulója. Bár nem voltam születési sérült, 10 éves koromban egy autóbaleset következtében agysérülést szenvedtem. Két hónap kóma után a rehabilitációban csak a Pető Intézet konduktorai segítségével tudtam talpra állni és látható eredményeket elérni.
A segítséggel élők sokszínűsége miatt a dolgozat nehezen foglalható össze egy témakörbe. Ezért csak a mozgássérültek társadalmi beilleszkedésének nehézségeire koncentráltam.

Pető András munkássága

Hosszú évek teltek el azzal, hogy a segítségre szoruló gyermekek nem kaptak megfelelő ellátást, és fejlődési lehetőséget. Szerencsére azonban egy magyar orvos Pető András megfogalmazta a sérült gyermekek integráló nevelésének szükségességét.

Pető András 1894-ben született Szombathelyen. A Bécsi Orvosi egyetemen szerezte meg orvosi diplomáját. Későbbi munkahelyeinek sokrétűsége biztosította az alapképzettséget álmainak megvalósításához. Dolgozott egy osztrák tüdőgyógyintézetben, szanatóriumban, volt elmegyógyintézet főorvosa és a bécsi egyetem tanszékvezetője is.
1931-ben megjelent dolgozataiban már megtalálhatók a konduktív pedagógia alapelvei. A Hitleri uralom alatt Párizsban dolgozott, majd 1938-ban hazatért. A II. világháború után a mozgásfogyatékosok szakszerű kezelése lehetetlen volt, ezért 52 éves korában elsőként kezdte meg küzdelmét a sérült gyermekek gyógyítása érdekében.
Azt az elvet, hogy a cél nem csak a mozgás javítása, hanem a személyiségközpontúság, az önmegvalósítás, a kreativitás előmozdítása, akkor kevésbé fogadták el. A megértés hiánya miatt Petőt számtalan támadás érte – bár meghívták Svájcba, Amerikába, Izraelbe – ő mégis maradt, tudását hazájában szerette volna átadni másoknak. Az általa kidolgozott pedagógiai rendszerben összefügg az általános iskolai tananyag oktatása, a diszfunkció egyidejű megszüntetése és különböző funkciók tanulása.
1950-ben készült el a Villányi úton az első Mozgássérültek Intézete. Pető azonban a szakemberek oktatását is célul tűzte ki, tovább küzdött a főiskola megteremtéséért. A négyéves képzés 1968-ban indult meg, majd 1985-ben szélesebbre tárta kapuit az érdeklődők előtt. Ebben az évben költözött a Pető András tervei alapján készült Intézet a Kutvölgyi út 6. alá.
1988-ban megalakult a Nemzetközi Pető András Alapítványt, melynek keretében működik ma is a Nemzetközi Pető András Intézet. A szakmai célkitűzések támogatására megalakult a Konduktív Nevelési Rendszer Nemzetközi Társasága is.

Pető András szerint a helyes működés elérése érdekében nem valamely fogyatékosság változtatása , hanem a változásra képes ember segítése a cél. A konduktív szó teljesen új, a tanulás aktív formáját hangsúlyozza.

A Nemzetközi Pető Intézetben azóta eltelt évek alatt a társadalmi életre való felkészítés gyakorlati tapasztalatai folyamatosan gyarapodtak. Az Intézet a központi idegrendszer károsodásából adódó mozgássérült gyermekek komplex fejlesztésével foglalkozik.
A Pető András által kidolgozott konduktív pedagógiai program tanítását főiskolai szintű oktatássá fejlesztették. Jelenleg a Pető András Mozgássérültek Nevelőképző és Nevelőintézete oktatja a világ minden tájáról érkező tanulni vágyókat.

Mozgássérültek fejlesztése

A mozgássérült gyermekek pszichés működése egyes esetekben a normálhoz közelít. Más esetekben egészében változik meg, különböző képességek és készségek egyenlősége észlelhető. A személyiség az épektől eltérő megkülönböztetett helyzetbe kerül. Valamennyi sérült a társadalomba való beilleszkedés területén hátrányban van.

A mozgássérült gyermeket értelmi fejlődésének bizonyos szintjén, sokat foglalkoztatja saját helyzete. Azokat a gyermekeket is megviseli, akik látszólag tudomásul veszik a realitásokat. Nagyjából 10 éves korra tehető az önfelismerés, a „belső krízis”, az önértékelés hanyatlik. Hogy a fogyatékosság tényével hogyan tud megküzdeni, az természetesen függ a személyiségétől, de környezetétől is.

A társadalmi integráció első láncszeme, hogy a mozgássérült gyermek képessé váljon a családján kívül hasonló korú gyerekek csoportjába beilleszkedni.

A konduktív pedagógia a mozgássérült gyermek rehabilitációját tanítási-tanulási folyamatként fogja fel. A mozgást a sérült gyermek tanulás útján és nem mechanikus gyakorlatok útján sajátítja el. Pedagógiai szempontok: az akarat fejlesztése, legyen belsőleg motivált a feladatok megoldására. Ha a gyerek motivált és érdeklődő, a teljesítménye növelhető. Saját célját használják fel tudása gyarapítására.

A konduktorok által elért eredmények hatására ma már nagyon sok gyermek önálló életet kezdhet, önálló munkát végezhet, ezáltal bekapcsolódhat a társadalom életébe.

Mozgássérültek jogai

Szerencsére azonban mára a Világ összefogásával programokat dolgoznak ki a sérült emberek integrációjáról, az országokat kötelezik a sérültek emberi jogainak betartására.

1978-ban a WHO Nemzetközi Alapellátási Konferenciát tartott Alma-Atában. Kifejezték nyilatkozatukban, hogy a világ közössége tegyen meg mindent a világ minden lakosának egészsége védelmében.
A fogyatékos személyt megillető néhány jog:
· A fogyatékos személynek joga van az akadálymentes és biztonságos környezethez.
· Joguk van a tájékozódáshoz, hogy megismerjék saját jogaikat.
· A fogyatékos személy egészségügyi ellátása segítse előt a társadalomba való beilleszkedését és ne erősítse a betegség tudatát.
· A fogyatékosok számára elérhetővé kell tennünk a művelődési, kulturális és más közösségi intézményeket.
· A fogyatékosok támogatását jogszabályok biztosítják.

Az Europai Unió idén az esélyegyenlőségre hívta fel az Országok figyelmét és meghirdette az „Egyenlő Esélyek Mindenki Számára” Európai Év 2007. címen a követendő irányelveket.
Néhány tagállam számára lejár az a határidő, amikor már kötelességük betartani a 2000/78/EK irányelv fogyatékosságra és életkorra vonatkozó rendelkezéseit. Ez azt jelenti, hogy ettől kezdve az Unión belül minden személy egységes védelmet élvez a hátrányos megkülönböztetés terén.



Felmérés egy középiskolában

Szűkebb pátriámban – a középiskolámban készítettem felmérést, mi a véleményük diáktársaimnak a fogyatékos emberekről, hogyan viszonyulnak a témához, segítőkészek-e, vagy csak zavartalanul elmennek a másokat érintő problémák mellett?
A kérdőív kitöltése önkéntes és név nélküli volt. Kérésemnek készségesen eleget tettek az iskolatársaim és tanáraim.

Az iskolámban 184 tanuló és 20 pedagógus van, összesen 204 fő.
Kiosztott kérdőív: 183 db (tanulói és tanári hiányzás miatt) Visszaérkező kérdőív: 157 db (26 db-ot nem kaptam vissza) Az értékelt kérdőív 77%-a az iskolai összes létszámnak.

A válaszadók közül 42 férfi és 115 nő, amely jól mutatja a nemek közötti különbséget, közelítőleg háromszor több lány tanul nálunk, mint fiú. Az iskolámban évfolyamonként 1-1gimnáziumi „A” osztály és egészségügyi szakközépiskolai „B” osztály van, gimnazista 102, szakközepes 82 tanuló.

A kapott válaszok kiértékelése

A gimnáziumi osztályokban szórtabban gondolkodnak a diákok, talán még nincs kialakult véleményük a sérült emberekhez való viszonyuláshoz. Az „A” osztályokból került ki az a néhány negatív válasz, mely a mozgássérültek elutasítását üzeni.
A szakközépiskolai osztályok diákjai kissé toleránsabbnak bizonyulnak, empatikusabbnak látszanak a válaszaik alapján. A választott szakmaterülethez ez jó indulási alapot jelenthet. Az alsóbb és a felsőbb osztályosok válaszai között lényeges különbség nem mutatkozott.

1. A segítséggel élők integrációja, mit jelent az Ön számára / a Te számodra?
Az integráció fogalmát többség (63%) helyesen választotta ki az ajánlott lehetőségek közül. Szóbeli visszajelzés alapján sokaknak ismeretlen volt a szó, a meghatározásokból a számukra legvalószínűbbet jelölték meg, sikeresen.

2. Van-e kapcsolata / kapcsolatod mozgássérülttel?
A válaszadók kb. felének nincs ilyen ismerőse. Érdekes volt számomra, hogy mint sérült iskolatársukat alig ismernek, csupán 7 % jelölte ezt meg.

3. Örülne-e / örülnél-e neki, ha egy mozgáskorlátozott személy kerülne az osztályba?
Többségnek nincs kifogása ellene: a fiúk 66 %-ának, a lányok 62 %-a érez ugyanígy. További válaszok szerint közel hasonló arányban még segítenének is, illetve elviselnék az ilyen tanuló érkezését, 6 tanuló ellenezné. Egy gimnáziumi osztály válaszaiban a segítséget nem jelölte meg senki, a többség csak elviselné az ilyen tanulót. A tanárok válaszaiból kiderült, hogy segítenének, illetve nincs kifogásuk ellene.

4. Segítene-e / segítenél-e egy elakadt mozgássérültnek pl. az utcán?
A lányok és a fiúk egységesen 69%-ban segítenének a bajbajutottakon, viszont nagyon sokan 30 % csak ha elkerülhetetlen. Csak két tanuló utasítaná el a segítséget idő és türelemhiánya miatt. Szélsőségesen senki nem utasítaná el a bajba jutottat.

5. Mi a véleménye/véleményed a mozgássérültek jogairól?
A lányok és a fiúk közel azonosan látják a jogi problémákat, 74 % egyetért velük és mindenkivel ismertetné azokat. 24 % több jogot és lehetőséget biztosítana számukra. Kimutatható emellett, hogy a sérült emberekkel kapcsolatot tartó diákok mindegyike több jogot adna a sérülteknek.

6. Mi a véleménye/véleményed az akadálymentesítésről?
28 %-ban érezték át a mozgássérültek helyzetét. 38 %-ban a munkavállalás és ügyintézés lehetőségét látták fontosnak. 32 %-ban a babakocsival való közlekedés megkönnyítését emelték ki. A fentebb említett osztály tanulói meglepően nagy számban tekintették a köz számára hasznosnak az akadálymentesítést.

Örömmel tapasztaltam, hogy iskolatársaim nagy része és tanáraim elfogadják a sérült embereket, segítőkészek, toleránsan kezeli azok problémáit, és csak nagyon szűk réteg, kb. 1-3 % volt, aki csak a negatív, elutasító válaszokat jelölte meg. Örömet okozott, hogy az iskolában elfogadtak, nem tartanak sérültnek, egyenlő partnerként kezelnek.

Összefoglalás

Pető András magyar orvos a mozgássérült gyermekek szakszerű kezeléséhez kidolgozta a konduktív pedagógiai módszert. Célja nem csak a mozgás javítása, hanem a személyiségközpontúság, az önmegvalósítás, a kreativitás előmozdítása. Megfogalmazta a sérült gyermek integráló nevelésének szükségességét.
A világ országaiban egyre több figyelmet kap a másság elfogadása, elfogadtatása. Az esélyegyenlőség biztosítása érdekében alapvető jogaikat ma már jogszabályok is biztosítják.
A középiskolában készült felmérés a tanulók és tanárok véleményét kérdezte, a mozgássérültek elfogadását, támogatását vizsgálta. A kapott válaszok alapján megállapítható, hogy toleráns, segítő magatartás jellemzi a nagy többség gondolkodásmódját.
Remélhetőleg, ha ezek a fiatalok a gyakorlatban találkoznak egy mozgássérülttel, a beilleszkedésüket segítik. Ezeknek az embereknek az integrációja könnyebb lesz.

 
Óra
 
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Hasznosak
 
Megfogott...
 
Kedvencek
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!